Om oss

Hvorfor MIMIRO?

Behovet for mer og bedre mat øker

Med stadig voksende verdensbefolkning, blir det i framtiden behov for å produsere betydelig mer mat, men med mindre ressurser. Det er både land og vannutfordringer globalt, samtidig som det stilles standig høyere krav til at maten skal være bedre, både for oss, for dyra og for naturen. Bærekraftig matproduksjon er viktig, og vi ønsker å være en del av løsningen.

Ny teknologi gir nye muligheter

Ny teknologi gjør det mulig å gi en helt ny innsikt til bonden slik at han kan forbedre sin produksjon. Mulighet til bruk av mer “intelligens” i utviklingen av digitale løsninger og utnytte de mulighetene som ligger i verdiøkning av data. Med tilgang på data fra hele landbruket har vi kunnskap til å omsette dataene til gode råd og verktøy til å presentere kunnskapen til bonden på en gode måte. Vi hjelper bonden til å få helhetlig, mer effektiv og bedre beslutningsstøtte i produksjonen. I tillegg gjør ny teknologi det enklere og mer kostnadseffektivt å dele og samle all data ett sted.

Optimal bruk av data på norske gårder til fordel for bøndene

Vi ønsker å ta den ledende posisjonen for data i landbruket gjennom å etablere et eget selskap og et smidig miljø. Evnen til å samle og dele data og utnytte de digitale løsningene vil være helt avgjørende for å ta vare på og forsterke norsk landbruks konkurransekraft. Og ikke minst ivareta den gode tradisjonen som er bygget opp gjennom årtier i norsk landbruk, nemlig vilje til å samle og dele data for felleskapets beste.

MIMIRO logo

Hvordan gjør vi dette

Bygget på samvirketanken - vi kan oppnå mer ved å jobbe sammen

MIMIRO ble etablert ut fra erfaring, kunnskap og data fra TINE SA (Norsk samvirkeselskap eid av melkeprodusenter.) Vi samler data langs hele bondens produksjonskjede, vi kobler data som samles ute på jordet og inne i fjøset. Og vi leverer tjenester som gjør at disse dataene kan brukes til digital beslutningstøtte for bonden og gi støtte til aktører i landbruksnæringen.  

Vårt produkt Eana hjelper bøndene å forstå sin produksjon bedre og styrke dem til å gjøre valg som er best for gården og deres fremtid. Våre løsninger er skreddesydde digitale verktøy som er enkle å bruke og gir bonden spesifikke råd de kan handle på hver dag. Men vi gjøre ikke dette alene. Vi jobber tett med bøndene og har sluttbruker fokus i all produktutvikling. Dersom våre løsninger skal gi reell verdi til bødene må vi løse reelle problemer for dem. Og sette bøndene og deres behov først, er helt sentralt i alt vi gjør.

For å kunne støtte bonden og aktørene i landbruket med verdiøket data og forenklet datadeling har vi utviklet enkle, åpne standardløsninger for deling og utnyttelse av data. Ved hjelp av en digital dataplattform samles og analyseres store mengder data. Plattformen gir partnere på tvers av landbrukssektoren tilgang til smarte data, som kan brukes til å forbedre beslutninger, strategier og egne produkter og tjenester. Plattformen sørger for data er av høy kvalitet, beriket og mer verdifull ved å representere dem i en standardmodell (CIMA - Common Information Model for Agriculture.) Dette er igjen støttet av en datahub, som samler, organiserer og deler data fra ulike kilder.  Alt er gjort i åpen kildekode og åpne standarder, for å gjøre gjensidig samarbeid i bransjen enklest mulig. 

Les mer om vår visjon om å gjøre deling av data enklere her

Våre verdier

  • Med arven fra det norske samvirket tar vi ansvar for å forvalte bondens data til det beste for bonden selv, våre eiere, kunder og konsumenter. Uten tillit, ingen data.

  • Hastigheten på endring øker for hver dag. For å lykkes må vi agere på de mulighetene som dukker opp. Derfor trives vi med et høyt tempo og raske beslutningsprosesser.

  • Vi søker kontinuerlig etter ny viten og bedre måter å drive matproduksjon på. Vi er åpne for å samarbeide med alle. Vi ser etter muligheter og prøver ting vi ikke har prøvd før.

Fakta

MIMIRO er et teknologiselskap etablert av TINE og Felleskjøpet Agri med Gjensidige på eiersiden. Etablert i 2018.

Vi samarbeider og deler data med TINE, Felleskjøpet, Geno, Animalia, Prima Brands, NMBU, Veterinærinstituttet, Yara m.fl

Vi har 7300 melkebønder og 98 % av markedet som kunder.

Vi er 32 ansatte med en god blanding av Data scientists, utviklere, ux, domeneeksperter, integrasjons utviklere, produkteiere, DevOps og ledelse.